1. نرم افزار منابع انسانی
  2. Blog

زبان بدن در مصاحبه

زبان بدن در مصاحبه

 زبان بدن در مصاحبه های شغلی و تحصیلی بسیار مهم است.بر اساس مطالعات اخیر، مصاحبه‌های شغلی از 55 درصد زبان بدن، 7 درصد ارتباط زبانی و 38 درصد فرازبان تشکیل می‌شوند. طبق این آمار، ارتباطات غیرکلامی برای موفقیت فرایند استخدام ضروری‌اند. بنابراین، پاسخ دادن به سوالات برای استخدام شدن کافی نیست و ارتباطات غیر کلامی نقش‌ بسزایی ایفا می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از مصاحبه‌های ویدئویی، مدیران مسیر هموار تری در فرایند استخدام پیش‌رو دارند. مزیت این روش این‌است که مصاحبه‌کننده و متقاضی می‌توانند از فاصله‌ی زیاد جلسات مصاحبه را بدون هزینه‌ی سنگین برگزار کنند و تنها ملزومات آن، ارتباط اینترنتی قوی، کامپیوتر و وبکم است.

مدیران در جلسات مصاحبه، برای اطمینان از اینکه متقاضی گزینه‌ی مناسبی برای موقعیت شغلی است یا نه، توجه خاصی به نشانه‌های غیرکلامی دارند. اگر در طول دهه‌ی اخیر با فرایند استخدام سر و کار داشته‌اید، احتمالا در خواندن علائم غیرکلامی مهارت پیدا کرده‌اید. اما درصورتی که به تازگی به این زمینه پا گذاشته‌اید و به دنبال رمزگشایی از ارتباطات غیرکلامی در طول مصاحبه هستید، به خواندن این مقاله ادامه‌دهید.

حالت بدن

حالات بدن متقاضی، دیدگاه نسبتا واضحی از احساس وی در مورد این گفتگو به شما می دهد. اگر حالت او تنبل و بی‌انگیزه باشد، نشانگر این‌است که این‌شخص از اعتماد به‌نفس کافی و شاید احترام برای شما برخوردار نیست. اگر به سمت شما متمایل است، می‌تواند نشانه‌ی علاقه‌ی او به این گفتگو باشد. اما درصورت تکیه‌دادن به عقب، بی‌انگیزگی و دور شدن از گفتگو را می‌توان برداشت‌کرد.

اگر متقاضی لبه‌ی صندلی نشسته و به سمت شما متمایل باشد نشانه‌ی تمایل زیاد او به آنچه گفته‌می‌شود می‌باشد. درصورتی که به صندلی تکیه داده باشد، علامتی منفی تلقی می‌شود. این‌ درحالی است که اگر ناگهان به سمت عقب تکیه‌بدهد، بیانگر حالت تدافعی در مقابل سوال‌ شما می‌باشد.

حتی حرکت شانه‌ها نیز می‌تواند نشانگر رویکرد مثبت یا منفی متقاضی در جلسه‌ی مصاحبه‌ی ویدئویی باشد. اگر او با استفاده از کلمات سنگین پاسخ دهد ولی بدون حرکت باقی بماند( یا حتی فقط یکی از شانه‌هایش را تکان دهد)، ممکن است به این معنی باشد که دروغ می‌گوید یا در مورد گفته‌هایش مطمئن نیست.

ارتباط چشمی

ارتباط چشمی از جمله نشانه‌ی غیرکلامی است که در مصاحبه‌های ویدئویی تک به تک کاربرد زیادی دارد. اگر مستقیما به چشمان شما نگاه کند، نشانگر صداقت یا اعتماد‌به‌نفس بالا است. اما اگر در زمان پاسخگویی به اطراف نگاه‌کند، ممکن‌است عدم تمرکز یا اعتمادنداشتن او را نشان‌دهد. درصورتی که متقاضی دائما به چشمان شما زل بزند، می‌تواند رفتاری غیرمودبانه تلقی شود. از طرفی، نگاه‌کردن به اطراف برای فکر کردن یا یادآوری چیزی، امری طبیعی است.

تکان‌دادن بیش از حد دست‌ها

بسیاری از افراد بصورت ناخودآگاه هنگام صحبت‌کردن دست‌های‌شان را تکان‌می‌دهند و برخی از این حرکات برای تاکید قابل‌پذیرش‌اند. اما تکان‌دادن بیش‌از حد دست‌ها موجب حواس‌پرتی و عدم تمرکز روی حرف‌های او می‌شوند.

نخندیدن

خندیدن در مصاحبه ممنوع نیست اگرچه متقاضی باید مصاحبه‌ی شغلی را جدی بگیرد. شما به فردی نیاز دارید که برای موقعیت پیش رو مشتاق باشد. پاسخ‌دادن به سوالات مصاحبه با لبخندی گرم و طبیعی، یکی از نشانه‌های این اشتیاق است.

بازی‌کردن با مو، ناخن یا زیور‌آلات

جمع کردن موها پشت گوش، چرخاندن انگشتر، بازی با گردن‌بند یا ناخن‌ها، برخی نشانه‌های مضطرب بودن و نداشتن اعتمادبه‌نفس است. درصورت احساس راحتی این فرد با شما، این نشانه‌ها ممکن‌است رفع شوند. البته درصورت قرار گرفتن فرد در موقعیت‌هایی که با ارباب رجوع در ارتباط باشد، این علائم مضر خواهند بود و به‌جای ایجاد حس مثبت در مشتری، فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

بازتاب رفتار‌های شما

بازتاب کردن رفتارهای فرد مقابل، یکی از رفتارهای ذاتی انسان است که موجب ایجاد حس اعتماد می‌گردد. در برخی مواقع، متقاضی این رفتار را عمدا برای کنترل کردن شما انجام می‌دهد. پس در مصاحبه‌های شغلی به این نشانه‌ی غیرکلامی مخصوصا در مصاحبه‌های ویدئویی توجه کنید.

 

 

DNN