1. نرم افزار منابع انسانی
  2. Blog

کوچینگ

کوچینگ فرآیندی است که رشد، یادگیری و تغییر مثبت کارکنان را پیگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد از آن منحرف شوند. کوچینگ یکی از مؤثرترین و ماناترین روشها، جهت پیشرفت حرفهای و کسب وکار، رشد و توسعه شخصی است و به افراد و همینطور سازمانهای مختلف به حل مسائل و چالشها در حوزههای مختلف کمک میکند. کوچینگ هنر تسهیل یادگیری، عملکرد و بهسازی است و پیرامون تحقق نتایج بحث می کند. کوچینگ به فرد کمک می کند تا موانع را از راه بردارد، آنچه را که می خواهد مشخص سازد، اهداف را بر اساس مقاصد و ارزش آن ها تنظیم نماید.

پنج مهارت ضروری کوچینگ

1: کوچینگ نصیحت کردن نیست:

با اینکه به نظر می رسد کوچینگ ساده و راحت است پیشنهاد می شود که کوچینگ را با چیزهایی که نیست بشناسید يعني اينكه كوچينگ مشاوره، آموزش و نصیحت  نيست

2: گوش دادن فعالانه:

درصد کمی از مردم عمیقا گوش می دهند. اغلب در مکالمات مردم به چیزی فکر می کنند که وقتی نوبت خودشان می رسد می خواهند بگویند. به عنوان یک کوچ شما نیاز دارید گوش دادن عمیق و فعالانه خودتان را گسترش دهید.

3: سوالات قدرتمند:

سوال اساس و بنیاد کوچینگ است. وقتی خوب انجام شود، مهارتی می شود که همه زمینه های کوچینگ، از کوچ زندگی تا حرفه ای را می تواند  متمايز كند.

 4:قضاوت نکردن:

ما اغلب اوقات در قضاوت هستیم. قضاوت طبیعی و در بعضی اوقات ضروری است. اما در کوچینگ شما نیاز دارید که یاد بگیرید تا قضاوت را کم و کمتر کنید. و به طور کامل مراجعتان را طوری که هست ببینید و نه طوری که شما فکر می کنید باید باشد.

5: خلق قدمها:

عمل کردن همیشه انجام دادن چیزها نیست، بلكه می تواند خواندن باشد، می تواند صحبت کردن با کسی باشد یا حتی فکر کردن. هر چیزی که شما را از جایی که هست به جایی که باید باشد، برساند.

چرا کارمندان نیاز به “کوچ” دارند؟؟

▪️ اهداف و مزایا:

• مدیریت زمان 81%

•راهنمایی شغلی 74%

•مشاوره کسب و کار 74%

•زندگی متعادل تر 62%

▪️نتایج مدیریتی:

•بهره وری 53%

•کارگروهی 67%

•رضایت شغلی 61%

•کاهش درگیری 52%

کوچینگ و مربیگری را در مدیران توسعه دهیم

مدیران در قرن بیست و یکم اگر میخواهد رهبر باشند باید بتوانند مهارتهای کوچینگ و مربیگری را در خودشان توسعه دهند. به نظر میرسد مسیر رهبر شدن با کوچ شدن یکی است و این مهارت یکی از پایه ای ترین مهارتهایی است که به موفقیت افراد در این مسیر کمک می کند. اما از چه راههایی میتوان مدیری داشت که کوچ خوبی است و مهارت کوچینگ را آموخته است و سازمان در این مسیر باید چه کند؟

۱- به آنها نشان دهید که این مهارت چه کارایی دارد.

به این موضوع توجه داشته باشید که یک مدیر مسئولیت های زیادی دارد و اضافه کردن یک مسئولیت به او الزاما به معنای اجرایی شدن آن نیست. برای اینکه بتواند یک مدیر کوچ داشته باشید ابتدا باید به او نشان دهید که این فرایند چه کمکی به او خواهد کرد. برای این موضوع میتوانید با یک روش اجرایی این موضوع را به مدیران نشان دهید. برای مثال نتایج حاصل کوچینگ خودشان میتواند بهترین نتیجه ای باشد که به آنها انگیزه میدهد که این کار را انجام دهند.

۲- چهارچوب تعیین کنید.

هر چند در بخش یک گفتیم که صرف داشتن مسئولیت افراد کاری را انجام نمیدهند اما به خاطر داشته باشید برای هدایت شفاف یک رفتار نیاز به یک چهارچوب مشخص دارید و باید بتوانید افراد را در یک مسیر مشخص هدایت کنید. ایجاد چهارچوب به همراه ایجاد فرم ها کمک میکند تا افراد این موضوع را بخشی از مسئولیت خود دانسته و برای انجام آن احساس تعهد بیشتری داشته باشند.

۳- مهارتهای کوچینگ و مربیگری را آموزش دهید.

برای اینکه افراد کاری را انجام بدهند باید مهارتهای لازم در جهت انجام آن را داشته باشند. اگر این مهارتها را در بخش آموزش خود وارد کنید علاوه بر آموزش افراد در این حوزه و توانمندسازی آنها میتوانید امیدوار باشید، افراد اهمیت آن را درک کنند. اگر موصوعی برای شما مهم باشد، شما قطعا برای ان بودجه آموزشی اختصاص میدهید و این مهمترین پیامی است که میتوانید به مدیران خود بدهید.

نقش کوچینگ کسب وکار در افزایش رضایتمندی مشتری

«رضایت مندی مشتری عبارت است از احساسات خوشایند و ناخوشایند شخص، که از مقایسه عملکرد ذهنی وی در قیاس با انتظارات او ناشی می شود. امروزه در کسب وکارها جلب رضایت مشتری یکی از عوامل مهم و اساسی است. بقای یک سازمان در راستای رضایت مشتریان است.جالب است بدانید که افزایش رضایت مشتریان فعلی به مراتب ارزشش بالاتر از جلب مشتریان جدید است.برای اینکه بتوانیم رضایت مشتریان را جلب کنیم، نقش مطالعه بازار و تحقیق و توسعه و همچنین روابط عمومی سازمان خیلی مهم است.اینکه بدانیم مشتریان دقیقا چه می خواهند ومتناسب با نیازشان خدمتی یا محصولی تولید و عرضه کنیم.یک بیزینس کوچ به شما کمک می کند تا در این فرآیند بتوانید به درستی نیازها را شناسایی کرده و خدمت متناسب با نیازشان را طراحی کنید.

خود مربی گری  چیست؟    self coaching

ست گادین معتقد است که ۹۰درصد کوچینگ ، سلف کوچینگ یا همان خود مربیگری است . پروسه ای است که طی آن شما به رشد و پیشرفت حرفه ای خود میپردازید. به خصوص در مواقعی که میخواهید تغییراتی در خودتان و یا زندگی حرفه ایتان ایجاد کنید میتوانید از این تکنیک کمک بگیرید. این تکنیک یک ابزار قدرتمند برای کسانی است که مایلند ناگهانی یا به مرور زمان تغییراتی در زندگی خود به وجود آورند. یک خود مربیگری خوب باعث می شود که شما بتوانید ایده ها افکار و عقاید خود را مورد بررسی قرار دهید و راهکارهای موثری پیدا کنید تا به هر آنچه که میخواهید برسید.

فدراسیون بین المللی کوچینگ یا  International Coaching Federation

یک مرجع غیرانتفاعی برای مربیان و مشاوران سازمانی است که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مرجع کوچ‌های حرفه‌ای در سراسر جهان است و به این دلیل ایجاد شد تا افراد را دورهم جمع کرده و به هم کمک کنند. در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰۰ عضو ICF دارای تایید صلاحیت و مدرک تاییدیه کوچ هستند و ۱۳۰ چپتر در ۷۰ کشور دنیا ثبت شده اند.طبق تعریف این فدراسیون کوچینگ در واقع  همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجع که در طی آن، مراجع با استفاده از تفکر عمیق و خلاقیت خود، توانایی های شخصی و حرفه ای خود را افزایش میدهد.

کوچینگ در شرکت گوگل

طی پژوهشی که پروفسور دوید گاروین استاد مدرسه کسب و کار هاروارد در قالب پروژه ای به نام اکسیژن(با هدف بررسی عملکرد مدیریتی مهندسان) در شرکت گوگل انجام داده است ، مهارت کوچینگ به عنوان اولین و مهمترین مهارت مدیران خوب از سوی کارکنان این شرکت بیان شده است. آنچه به طور محسوس دراین بررسی مشخص شد این است که مدیران برجسته در گوگل بر مهارت های مربیگری مسلط هستند و به خوبی می دانند چگونه به کارکنان بازخورد موثر دهند. نکته اصلی این است که مدیران خوب در این بررسی به مدیرانی گفته می شود که میزان ترک خدمت حداقل کارکنان ، کارکنان شادتر و با رضایت بیشتری دارند ، تیم های تحت نظر آنها عملکرد بهتر ،درجه بالاتری از نوآوری  دارند و اینکه کارکنان آنها تعادل بیشتری بین کار و زندگی خود دارند.شاید جالب باشد که  بدانید با بررسی داده ها از نظرسنجی های کارکنان شرکت گوگل(37000 کارمند) ، مصاحبه ها و بررسی عملکرد تیم تحلیلی افراد در گوگل در این پروژه انجام شده است، هشت رفتار اصلی  توسط مؤثرترین مدیران در گوگل  شناسایی شده است.

یک مدیر خوب در گوگل:

1.   یک کوچ قوی برای کارکنان است.

2.   تیم را توانمند می کند و در جزئیات ورود نمی کند.

3.   نسبت به موفقیت و احساس خوشبختی افراد تیم خود دغدغه دارد.

4.   پیش برنده کارها و نتیجه گرا است.

5.   یک کانال ارتباطی عالیاست.  به خوبی می شنود و اطلاعات را به اشتراک می گذارد.

6.   به پیشرفت شغلی کمک می کند.

7.   چشم انداز  و استراتژی مشخصی برای تیم خود دارد.

8.    دارای مهارت های فنی کلیدی است و از آن برای کمک به تیم خود استفاده می کند.

آنچه حایز اهمیت است ارزیابی سالیانه این رفتارها در مدیران است و چنانچه هر یکی از این ویژگی ها نمره کمتری را کسب کند به پیگیری ویژه برای بازآموزی آنها وقت اختصاص می دهند. شرکت گوگل برای آموزش کوچینگ به عنوان اولین و مهم ترین مهارت برای مدیران و رهبران خود برنامه ای اختصاصی دارد و آن را در اولویت قرار داده است.

 

DNN