1. نرم افزار منابع انسانی
  2. Blog

نسل Z

نسل Z اولین نسلی است که فناوری اینترنت را به راحتی در دسترس داشته و به لطف انقلاب وب که در دهه 1990 میلادی اتفاق افتاده است در معرض میزان بی سابقه ای از فناوری قرار گرفته است. به طور طبیعی تصور این است که افراد نسل Z بسیار با فناوری همساز هستند، به طوریکه تعامل در وبسایتهای رسانه های اجتماعی بخش قابل توجهی از رفتارهای اجتماعی آنها را شامل  میشود. نسل Z یک «پیوند مجازی » قوی دارد که به جوانان کمک می کند تا از چا لشهای عاطفی و روانی جدا شوند که به صورت آفلاین با آن ها روبرو میشوند . مواجهه زودرس، منظم و تأثیرگذار نسل Z با فناوری، از نظر پیامدهای منطقی، احساسی و اجتماعی دارای مزایا و معایبی است. بخش اعظم اعضای نسل زد برای تمام عمر خود از ارتباطات  و رسانه های دیجیتال استفاده خواهند کرد. نسل زد از وقتی که چشم به جهان گشوده‌اند در اطراف خود به‌طور گسترده‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر وب جهان گستر، شبکه های اجتماعی ،پیام رسانی فوری ، خدمات پیام کوتاه، ام پی تری پلیرها، تلفن های همراه، و یوتیوپ مواجه بوده‌اند. به همین دلیل برخی به این نسل نام  شهروندان دیجیتال داده‌اند. نسل زد همگی کاملاً در دوران پسانوگرایی، چندگانگی فرهنگی و جهانی سازی زاده شده‌اند.

 

نسل Z و رسانه های اجتماعی

این نسلهای شبکه های اجتماعی در بهترین حالت از دانش آموزان در شُرُف ورود به دانشگاه یا نیروی انسانی تاز ه وارد سازما نها هستند که همواره به عنوان انسا نهای ذاتاً بسیار آگا هتر از نسل های قبل معرفی می شوند. نیاز به آگاهی از دیگران و ارتباط با آ نها، دلیل اصلی استفاده ی نسل Z از معاشرتها و ارتباطات آنلاین است. اعضای نسلZ، 14 تا 25 ساله هایی هستند که نسبت به نسل های گذشته آگاه ترند و تمایلات بیشتری برای ارتباط و تعامل از طریق سایتهای اجتماعی آنلاین با مردم دارند. این نسل از طرفی ایجاد بازخورد و اظها رنظرهای فعالانه پیرامون نشا نه ای تجاری، خدمات و مسائل مبتلابه را اساسی تلقی کرده و از دیگر سو به نظرات دیگران اهمیت  میدهند. بیشتر مطالعات، پیرامون فعالیتهای نسل Z در رسانه های اجتماعی و تأثیرات رفتاری رسانه ها بر آن هاست. این نسل یک مشارکت کننده قوی و مصرف کننده خلاق و خبره است. آ نها پیوندی قوی با ارتباطات آنلاین دارند چرا که ترجیح میدهند به تکنولوژی هایی که با سر انگشتان کار می کنند متصل مانده و در این ارتباط مشارکت کنند.

 

اثرات مطلوب شبکه های اجتماعی بر نسل Z

نسل Z مایل است جامعه اجتماعی مجازی را کشف و تجربه کند و برای همین از بستر شبکه اجتماعی برای معاشرت استفاده می کند. شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، واتساپ، تامبلر، اینستاگرام و توییتر می توانند منجر به شناسایی، شکل گیری تصویر، نگهداری و تقویت سرمایه های اجتماعی اعضای جوان شوند، زیرا شخصیت آنها از طریق همه آنچه که آنها در مورد خود به صورت آنلاین ارسال می کنند و در عوض آنچه دیگران ارسال می کنند و درباره آ نها ارزیابی می کنند، شکل می گیرد.

استفاده از رسانه های اجتماعی، باعث افزایش آرامش روانی شده که این امر خود نیز به تقویت پیوندهای خانوادگی و دوستی و مراقبت از سایر نیازهای جانبی اجتماعی منجر می شود. همچنین باعث افزایش عزت نفس نسل Z میشود. این بسترهای اجتماعی با آگاهی بخشی مؤثر در مورد بهداشت وتغذیه، معنویت و دغدغه های اجتماعی به جمعیت جوانتر جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه زمین های را برای گسترش سلامت جسمی و روحی فراهم میکنند.

برخی پیامدهای رفتاری مشخص نیز به عنوان نتایج استفاده از شبکه های اجتماعی مانند ماهیت ماجراجویانه، افشای اطلاعات آنلاین، امنیت، رازداری، ارتباط دهان به دهان، کد آنلاین، اخلاقیات و دیگر موارد نیز وجود دارند.

 

اثرات نامطلوب )دیدگاه بدبینانه(  شبکه های اجتماعی بر نسل Z

استفاده بیش از حد از پلتفرم های اجتماعی به طرز مشکوکی بر تمام جنبه های اساسی فردی مانند رفاه روانی، هیجانی و جسمی و پیشرفت جامعه تأثیرمیگذارد. افزایش اعتماد به فناوری رسانه های اجتماعی برای سرگرمی، ارتباطات و حتی رضایت عاطفی و رهنمودها، منجر به استفاده بیش از حد از این رسانه ها و در نتیجه تغییرات روان شناختی پایدار بر روی نسلمیشود. نسل Z معتقد به سرمایه گذاری در دارایی های اجتماعی یا مخاطبان آنلاین است، اگر چه حفظ آن به آنلاین بودن وابسته بوده و در عین حال تأثیر منفی و جدی در بر دارد. اشتراک بیش از حد اطلاعات شخصی در دنیای مجازی و تشکیل گروههای اجتماعی، پیامدهای ناخواسته ای برای آنها میتواند در پی داشته باشد. تمایل نسل جوان به محبوبیت در شبکه های اجتماعی منجر به صرف زمان بیشتری در اینترنت میشود و تمایل به آشکارسازی اطلاعات بیشتری دارد که می تواند تعریف نادرستی از روابط نزدیک را معرفی کند.

گرچه خطرات احتمالی استفاده از شبکه های اجتماعی مانند پیگیری سایبری، سرقت هویت، آزار و اذیت سایبری و غیره وجود دارد، با این وجود، افراد کنترل و دسترسی بسیار کمی به اطلاعات اصلی در سایتهای شبکه های اجتماعی دارند.گاهی اوقات از بین رفتن رازداری افراد به پیامدهای منفی در سطح سازمانی منجر می شود. مانند شرکتهایی که در فرایند استخدام نیروی انسانی به اطلاعات متقاضیان در سایتهای شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا میکنند.اعتیاد به اینترنت نگرانی دیگری است و مجموعه ای از آثار منفی خود رادارد. فعالیتهای پیوسته آنلاین قطعاً تأثیر مضر بر فعالیتهای آموزشی و الگوی استراحت ذهن افراد میگذارد و آ نها را به سمت کاهش فعالیتهای مهم دنیای واقعی سوق میدهدکه این امر منجر به انزجار، تنهایی و دلهره اجتماعی میشود.

 

اثرات سازمانی شبکه های اجتماعی بر نسل Z

شرکتهایی چون اپل ( Apple ) ورساچه ( Versace ) هایدیزاین(Hot Design... پلتفرم شبکه های اجتماعی را به عنوان منبع احتمالی هوشمندی بازار به کار می گیرند و فعالیتهای مختلف پلتفرم اجتماعی مانند صفحات طرفداری و مجلات آنلاین را برای جمع آوری اطلاعات مهم مربوط به تبلیغ محصولات خود مشاهده می کنند. رسانه های اجتماعی امروزه از طریق وعده دادن به مشتریان برای ثبت نام در محصولات خود، ارتباط با سایر کاربران و تشویق ارتباط آنلاین با گروهها و صفحات نشان، مدیریت ارتباط با مشتری را بهبود بخشیده در نتیجه با افزایش ارزش ویژه نشان خود، ارزش مشتری را نیز افزایش میدهند.

با این وجود، استقبال گسترده از رسانه های اجتماعی و استفاده از آنها توسط نسل Z سبب میشود هر سازمان با ایجاد روابط و ارزش متقابل برای مشتریان خود، همزمان با اثبات تعهد خود، سود قابل توجهی نیز کسب کند.در كشورهای در حال توسعه مانند هند با مهارت فراوان در كارآفرینی، استفاده از بستر اجتماعی می تواند منجر به نوآوری در نمونه های کاری جدید شود. مفاهیمی همچون ارتباط مصرف کننده و کارمند، چگونگی انتصاب، مدیریت و انگیزش در سازمان برای کارمندان در فرایند خدمات نقش حیات را ایفا می کنند.با ورود کارمندان تازه نفس، دو نسل در کنار یکدیگر قرارمی گیرند؛ کارمندان قبلی و کارمندان جدید که در نوع نگرش و روش ها نسبت به اهداف شغلی متفاوتند. این امر یعنی ارتباط این دونسل با یکدیگر در فضای شغلی، چالش بزرگی را فراروی مدیران موفق قرار می دهد. امروزه بسیاری از سازما نها، برای کسب اطلاعات از متقاضیان کار و همچنین کنارگذاشتن کارمندانی که از شبکه های اجتماعی استفاده نادرست می کنند، به سراغ رسانه های اجتماعی می روند. اگرچه استفاده از چنین اطلاعات محرمانه ای ازکارمندان ممکن است به منزله نقض حریم خصوصی آنلاین فرد باشد و به شدت بر تولید، رفاه و رفتار آنها تأثیر بگذارد.

 

اثرات اجتماعی شبکه های اجتماعی بر نسل Z

مشابه عواقب مثبت و منفی در سطح فردی و سازمانی، تأثیر رسانه های اجتماعی در سطح اجتماعی نیز گسترده است. امروزه بسیاری از پلتفرم های شبکه اجتماعی مثل یوتیوب ( Youtube ) فیسبوک ) Facebook) واتساپ(Whatsapp) و توییتر ( Twitter ) به طور مؤثر جنبه های حیاتی مثبتی از اطلاعات مانند سلامتی، تحصیلات دختران، آگاهی مشتری و دیگر موضوعات حساس اجتماعی را به اشتراک می گذارند. این اطلاعات به طور گسترده باعث به وجود آمدن هوشیاری در جامعه به خصوص در بین جوان ها میشود.

در مقابل، افراد تمایل دارند با احساسات منفی مانند خصومت، خشم و کینه برخورد کنند که حاصل آن به ترتیب واکنش آنلاین و آفلاین است. بنابراین، رفتار نامناسب از جانب پلتفرم های اجتماعی در سطح فردی می تواند باعث ایجاد حمایت های قانونی برای صیانت از امنیت عمومی شود. بنابراین استفاده این نسل از فعالیتهای شبکه های اجتماعی نیاز به ایجاد تعهدات عمومی و سیاسی، حریم خصوصی و امنیت عمومی دارد. در تعهدات عمومی یا مدنی، مشارکت در برخی گروهها و اجتماعات نوعی از شهروندی اجتماعی را ایجاد میکند.

شواهد رسانه ای وجود دارد که نشان میدهد استفاده از یک پلتفرم اجتماعی در موضوعات دولتی/ قانون اساسی، اثر مثبتی به دنبال داشته است. نمونه ای از این موضوع را میتوان در فیلم «بی ا س اف جاوا » مشاهده کرد. این فیلم نشان میدهد که فیسبوک مشکل رژیم غذایی را مطرح می کند و از وجود یک بیماری جدی خبر میدهد. همزمان با اکران این فیلم، گروهی از جوانان و افراد مسن در شبکه های اجتماعی با یکدیگر متحد شدند که از این طریق خشم و بحث وسیعی را در مورد وضعیت جسمی و روحی سربازان مطرح کنند. این نسل انتظار دارد که عوامل بیرونی به حریم شخصی شان احترام بگذارند و آ نها را بر اساس هویت رسانه های اجتماعی قضاوت نکنند. با این حال، برای سازمانهای نوین، بررسی شخصیت اجتماعی کارمندان از طریق این رسانه ها و استفاده از محتوای موجود در آنجا در حال تبدیل شدن به یک روال معمول است، مگر اینکه مقررات دقیق آن ها را محدود کند. متأسفانه، قانون هنوز نمی تواند با سرعت آنلاین، خود را تطبیق دهد.

 

نسلZ  و بازار کار

روش کار و طرز رفتار شرکت‌ها با نیروهای انسانی همیشه در حال تکامل است. این تکامل، که در اوایل قرن گذشته به کندی پیش می‌رفت، در دهههای اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده، و این افزایش شتاب تا حد زیادی به دلیل کاربرد گستردهی فناوری و تغییر وجوه مختلف نیروی کار بوده است. امروزه،‌ فناوری در خود شرکت متحول شده و از «عامل اتوماسیون» صرف به «کاتالیزور» یا، به بیان ساده‌تر، «محرکهی» رشد شرکت تبدیل شده است. به لطف این تکامل، نگاه سازمان‌ها به نیروی کار هم از نگاه مدیریت پرسنل صرف، ‌یعنی تمرکز بر حفظ منضبطانهی قبیلهی صنعتی، به نگاه ایجاد شادکامی، کارآیی و بهره‌وری در سرمایهی انسانی، عمدتا متشکل از نسل دیجیتال و متصل اینترنت، تبدیل شده است.

بازوهای سرمایه‌‌ی انسانی، شامل کسب وکار، حفظ کارکنان  و نگهداری دیگر مانند قبل، زمان‌بر و پرزحمت نیستند. وجوه تمایز اصلی روش‌های به‌لحاظ اجتماعی مهم و جذاب مدیریت نسل‌های اینترنت است که باعث می‌شود آرمان‌های‌شان در خصوص رسانه‌های اجتماعی، چندوظیفه‌گی، سبک‌های یادگیری مبتنی بر رسانه‌های دیداری و شنیداری و ارتباط دائمی در محل کار لحاظ بشود.

با اینکه سایر نسل‌ها بخش قابل‌توجهی از نیروی کار را تشکیل می‌دهند، آنها هم متحول شده‌اند تا مطمئن بشوند که در عصر اطلاعات کنونی واجد شرایط می‌مانند. امروزه، بخش بزرگی از کاربران فیس‌بوک از نسل اینترنت نیستند، تلفن‌های هوشمند و اینترنت در گروه‌های سنی و نسل‌های مختلف نفوذ کرده است،‌ و با اینکه سبک‌های یادگیری تغییر نکرده است، فن آموزش و رسانهی مصرف اطلاعات برای همه تغییر کرده است. هیچ اصول سفت و سختی در کار نیست،‌ چون هر سازمانی باید رویکردش را بر مبنای اکوسیستم خاص خودش سفارشی‌سازی بکند.

 

DNN