1. نرم افزار منابع انسانی
  2. Blog

هوش کلامی

 

هوش کلامی توانایی یک فرد برای تفکر و بیان آن افکار با استفاده از لغات است. ما به صورت ناخودآگاه در زمینه‌های مختلف مثل خواندن، شنیدن، صحبت کردن، نوشتن و حتی فکر کردن از هوش کلامی خود استفاده می‌کنیم. بر اساس نظریه ی هوش چندگانه گاردنر، انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستندهوش کلامی یکی از ده مهارتهای هوشی به شمار می رود. هوش معنوی،هوش اجتماعی،هوش هیجانی، هوش عددی، هوش موسیقایی، هوش فضایی و..شامل مهارتهای هوشی می باشند. امروزه می دانیم که هریک از هوش ها از پرورش نه تای دیگر بهره می برد. بنابراین اگر شما به توسعه ی هوش کلامی تان ادامه دهید همزمان مشغول کار برروی نه تا هوش دیگر هم خواهید بود.

چرا باید هوش کلامی خود را تقویت کنیم؟

معمولا کسانی که هوش کلامی تقویت شده‌ ای دارند در زندگی کاری و شخصی خود نسبت به دیگران، افراد موفق ‌تری هستند چرا که ارتباط درست و اصولی داشتن یکی از روش‌ های موثر برای رشد و پیشرفت در هر زمینه‌ ای است. بارها برای‌ مان پیش آمده که نتوانستیم مفهوم حرف خود را به درستی منتقل کنیم و این عدم درک درست، دلیل برخی از سو تفاهم‌ ها شده است. بهرمند بودن از هوش کلامی منجر می‌ شود در چنین شرایطی به اصطلاح گوشه‌ رینگ گیر نکنیم، و به خوبی از عهده‌ متقاعد کردن دیگران برآییم و همین نکته‌ی کوچک است که موفقیت ‌های بزرگی را در پی دارد. شما در هر شغلی که باشید نیاز به برقراری ارتباط مناسب با افراد مختلف درید تا بتوانید در شغل خود موفقتر عمل کنید؛ هوش کلامی شما را قادر به متقاعد کردن دیگران به استفاده از خدمات یا محصولاتتان خواهد کرد.

ابعاد هوش کلامی

معناشناسی:

طبیعی است که واژه‌ها بسته به بستر کاربرد خود، می‌توانند پیام‌های متفاوتی را منتقل کنند. ابتدا باید معنای کلماتی را که استفاده می‌کنیم بشناسیم و از کلمات صحیح در جای درست استفاده کنیم.

آواشناسی:

طبیعی است که اگر جملات را با لحن و آوای درستی تلفظ نکنیم قطعاً منظورمان را به خوبی به مخاطب نخواهیم رساند. مثلاً  جمله” دوستت دارم” به نظر جمله ای با بار مثبت است، اما اگر همین جمله با لحن سرد، بی تفاوتی یا حتی سؤالی مطرح شود متفاوت خواهد بود. پس رعایت صوت و آوای صدا برای برقراری ارتباط کلامی با دیگران ضروری است.

توانایی در جمله سازی:

 توانایی ما در جمله سازی و جمله بندی و  اینکه بتوانیم کلمات را به درستی پشت سر هم بچینیم.

کاربرد کلمات:

چهارمین موضوع هوش کلامی زبانی گاردنر ، دانستن کاربرد کلمات است. چون بعضی لغات هستند که چند معنا دارند و اگر ندانیم چگونه باید از آن ها استفاده کنیم، ممکن است باعث رخ دادن سوءتفاهم های زیادی شود.

کلمه ای که در یک شعر حماسی به‌کار می‌رود، در شعر عاشقانه معنایی دیگر پیدا می‌کندهم‌چنین پیام و معنای واژه‌ای که در یک متن مدیریتی به‌کار می‌رود، با پیام و معنای آن در یک متن روانشناسی تفاوت خواهد داشت.

ویژگی افرادی که هوش کلامی بالایی دارند:

افرادی که‌ از بین انواع هوش، هوش کلامی قوی‌ای دارند چه در صحبت‌ها و چه در نوشته‌هایشان به‌خوبی از کلمات استفاده می‌کنند. اصولا این اشخاص کسانی هستند که شما با اشتیاق به سخنرانی‌هایشان گوش کرده و داستان‌هایی که تعریف می‌کنند را دنبال می‌کنید یا حتی بدون اینکه آن‌ها را بشناسید از نوشته‌هایشان لذت می‌برید. لغات نقطه‌ی قوت این افراد است.  از دیگر ویژگی‌های این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آ‌ن‌ها عموما در به خاطر سپردن اطلاعاتی که در قالب نوشته یا گفتار هستند، بسیار خوب عمل می‌کنند

-از خواندن و نوشتن لذت می‌برند

-سخنران‌های انگیزشی بسیار خوبی هستند.

-همه‌چیز را به خوبی می‌توانند توضیح دهند.

-اکثرا از حس شوخ طبعی خوبی برخوردارند.

 این در حالیست که افرادی که از هوش کلامی بالایی بهره نبرده‌اند:

-نمی‌توانند اطلاعات خودشان را به خوبی به دیگران انتقال دهند.

-کلمات را گم کرده یا لغت مناسب را پیدا نمی‌کنند.

-هیچ‌گاه نمی‌توانند به خوبی منظورشان را برسانند.

افرادی که این نوع از هوش در آن‌ها قوی‌تر است می‌توانند نویسنده، وکیل، معلم و یا سخنران‌های بسیار موفقی شوند. چرا که می‌توانند حداکثر قدرت خودشان را برای استفاده از کلمات به کار گیرندهوش کلامی تنها برای بدست آوردن شغل رویاییتان به شما کمک نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که همیشه در برخورد اول تاثیر مثبتی داشته و خود را حرفه‌ای نشان دهید. علاوه بر این به شما کمک می‌کند در مصاحبه‌های کاری، رابطه‌های شخصی و یا محل کار با موفقیت عمل کنیدبد نیست بدانید هوش کلامی را می‌توان از طریق  یادگیری و‌ تمرین تقویت‌ کرد. در ادامه‌ی مقاله به نکاتی می‌پردازیم که به تقویت هوش کلامی کمک می‌کند.

راهکارهای افزایش هوش کلامی

میزان مطالعه خود را بیشتر کنیم

از لغات جدید استفاده کنیم

تمرین های روزانه داشته باشیم

اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم

از وقایع روزانه یادداشت برداری کنیم

یک زبان جدید بیاموزیم

آنچه را که می آموزیم به دیگران آموزش دهیم

چگونه سرعت، قوه ادراک و توان یادآوری خود رابهبود ببخشید؟

یکی از بزرگترین موانع برای هوش کلامی، ناتوانی در مطالعه صحیح اطلاعات علمی حرفه ای با دشوار است شخصی که دارای بهره هوشی بالاست، می داند که روش تسلط بر کلمات و اطلاعات این است که یک نظر اجمالی به کتاب بیندازد. چیزهایی مانند فهرست مندرجات راهنما، سر فصل ها، سایر عناوین عکس ها و نمودار ها و مخصوصا خلاصه ها را بررسی می کند؛ زیرا این رفتار زیرکانه کلامی، تمام کلمات کلیدی، ایده ها و تصورات را تثبیت کرده و به خواننده، درک و تصویری کلی و فوری از موضوع موجود می دهد. این عادت متعارف تمام اشخاص دارای هوش کلامی بالاست. هر جا که امکانش وجود دارد، وقتی به کلمات جدیدی بر می خورید، آنها را پررنگ کنید، زیرشان خط یا دور شان مربع بکشید یا کنارشان علامت ستاره بگذارید تا بدین طریق آنها را در برابر چشم و ذهنتان برجسته کند. دفترچه ای را به یادداشت کلمات جدی اختصاص دهید.

زبان بدن و نحوه تقویت آن

 بدن شما مهم ترین بخش هوش کلامی شماست. وقتی که شما هوش کلامی خود را در صحبت کردن نشان می دهید، فقط یک بخش در کار نیست، بلکه سه بخش در این رابطه وجود دارد: - اكلمات شما و محتوای آنها -۲ صدای شما و قدرت و لحن آن -۳ بدن شما و زبان آن. هوش کلامی وقتی به طور کامل جلوه گر می شود که این سه عامل با هماهنگی کامل کار کنند و کاملا همخوانی داشته باشند. وقتی که شما سرو دستتان را تکان می دهید، در واقع بدن شما به مغزتان کمک می کند که کلمات را شکل دهد، منظور و پیام را روشن کند و به افراد کمک می کند تا فکر کنند و به خاطر بسپارند. وقتی که شما خوب و با کلماتی مثبت و خوشایند فکر می کنید، ابزار هوش کلامی گفتارتان، قوی تر، هوشیار تر و آماده می شوند تا خودشان به کلمات جان بدهند. در این صورت شنوندگان شما هم پر انرژی تر می شوند و نسبت به شما واکنش مثبت تری نشان می دهند. شما برای افزایش هوش کلامی تان باید افکار مثبت، سلامت جسمانی، زبان بدن، صدا و كلماتی با زیر و بم گوناگون را در هم بیامیزید. تحقیقات نشان می دهد که وقتی شما به دیگران لبخند می زنید، آنها نیز تمایل پیدا میکنند در واکنش به شما لبخند بزنند. مهمتر از این، وقتی که شما یا هر کس دیگری لبخند میزند، بدن، مواد شیمیایی مثبت به درون خونتان جاری می سازد و حالت بهتری به خودش میگیرد.

 

 

DNN